Helikopterpilot for Dummies, snabbguiden till dig som vill bli helikopterpilot. Privat helikoptercertifikat eller kommersiellt helikoptercertifikat, följ bara guiden.
Privat helikoptercertifikat
- Genomför en medicinsk undersökning för ett Medical Class 2.
Pris: 2000-3000 Kr. - Betala avgift för utfärdande av Medical Class 2.
Pris: 710 kr - Ansök om ett elevtillstånd hos Transportstyrelsen.
Pris: 3540 kr (giltigt fem år) - Läs en teoretisk helikopterutbildning.
Pris: 15000-20000 kr - Genomför teoretisk examination.
Pris: ≈ 6000 kr - Genomför Radiotelefoniprov
Pris: 1170 kr - Genomför praktisk helikopterutbildning (45h)
Pris: 150 000 – 250 000 kr - Gör praktiskt flygprov
Pris: 5140 kr - Betala avgift för utfärdande av privat helikoptercertifikat
Pris: 3910 kr (giltigt fem år)
Kommersiellt helikoptercertifikat
- Ta ett privat helikoptercertifikat enligt ovan.
- Genomför medicinsk undersökning för ett Medical Class 1
Pris: 6000 – 8000 kr - Betala avgift för utfärdande av Medical Class 1
Pris: 1440 kr - Hour/Time building (110 h)
Pris: 350 000 – 550 000 kr - Genomför teoretisk utbildning ATPL(H) VFR
Pris: 58 000 – 69 000 kr - Gör den teoretiska examinationen
Pris: 15 247 kr - Genomförs praktisk helikopterutbildning (30 h)
Pris: 150 000 – 250 000 kr - Genomför praktiskt flygprov
Pris: 5140 kr - Betala avgift för utfärdande av kommersiellt helikoptercertifikat
Pris: 3370 kr (giltigt ett år)
9 kommentarer
Lämna ett svar till Gäst Avbryt svar
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
Fantastisk bra sammanställning Joel 🙂
Vad kostar det att underhålla sitt certifikat när man väl har det?
Du skall flyga minst två timmar per år och det är inkluderat Proficiency Check. Beroende på helikoptertyp så blir det runt 8000 per år då.
Plus certifikat till transportstyrelsen och medical (i min ålder med medical1 måste jag göra ett årligt återbesök hos flygdoktorn). I mitt fall en kostnad på minst 2000:- till per år.
Just det! Medical kostar också och det tillkommer certifikatavgifter för själva certifikatet dessutom. Några hundra till då för ett PPL och ett par tusen för ett CPL.
Tack!
alla dessa kostnader, och lån… klarar man sig på sin helikopterlön när man väl får jobb?
Jodå, dock kanske inte så du kan leva i lyx. Kommer senare om du börjar jobbar offshore 🙂
Min ålder, 72 år och min ekonomi så fortsätter jag att flyga modellhelikopter. Det är inte det allra billigaste men minst lika roligt även om jag inte flyger avancerat. Bra sida, lättläst och informativ.
mvh
Ulf