Erickson Air-Crane är ett företag som tillverkar, opererar och utför underhåll på sina helikoptrar, något som inget annat företag i världen gör. Helikoptertypen i fråga är Erickson S-64 Aircrane.

Helikoptern Erickson S-64 Aircrane tillverkas idag av företaget Erickson Air-Crane, från början hade helikoptern ursprungsbeteckningen S-64 Skycrane och tillverkades då av Sikorsky. Erickson Air-Crane är ett amerikanskt företag och S-64 Aircrane tillverkas alltså i USA, närmare bestämt i Central Point som ligger i södra delen av Oregon.

De flesta delarna av helikoptern tillverkas faktiskt på plats i deras anläggning i Central Point och det är få delar som köps in vilket håller nere tillverkningskostnaden. I och med att de dessutom genomför allt underhåll på helikoptertypen blir operationskostnaden ännu lägre.

Erickson Air-Crane använder sina helikoptrar till uppdrag som brandbekämping, konstruktionsarbeten och skogsavverkning. Uppdragen är inte enbart i USA utan Erickson Air-Crane opererar i flera delar av världen.

Det är dock inte bara Erickson Air-Crane som opererar med S-64 Aircrane, de säljer även helikoptertypen till andra operatörer. För inte så länge sedan kunde vi t.ex. se en italiensk S-64 Air-Crane i Halmstad.

Senaste versionen av S-64 Aircrane är topp-modern med ”full glas cockpit” och med en tredje pilot som sitter bakvänd, riktad mot lasten. Tidigare har den platsen varit avsedd för en observatör men nu finns alltså möjligheten att flyga helikoptern från den platsen. Denna lösning skapar möjlighet till ännu högre precision vid hängande last och konstruktionsarbeten.

Det kan vara svårt att förstå hur kraftfull denna helikopter är genom att bara se bilder av den. Ser man den i verkligheten så förstår man vilken arbetshäst denna helikopter är. S-64 Aircrane är utrustad med en sexbladig huvudrotor med en diameter på 22 meter. Stjärtrotorn är fyrbladig och rotorbladen är nästan lika stora som huvudrotorn på en Robinson R22. Allt drivs av två stycken kraftfulla turbinmotorer som ger S-64 Aircrane en nyttolast på över 9 ton.

Hade du kunnat tänka dig att flyga en Erickson S-64 Aircrane i framtiden?