Samma vecka som Sikorsky började provflygningarna med UH-60M började man även provflyga med X2 Technology som skall slå Westland Lynx hastighetsrekord.

Med en koaxialrotor tillsammans med en påskjutande propeller skall Sikorsky nå hastigheter över 250 knop med sin nya helikopter X2 Technology, som i dagsläget är en demonstrator. Det stora problemet som uppstår för helikoptrar som flyger snabbt är att det framåtgående bladets rotorspets når överljudsfart samtidigt som det bakåtgående bladet stallar. Det kommer alltså att skapas en ojämn lyftkraftsfördelning över rotordisken tillsammans med mycket vibrationer från stötvågorna på grund av lokal överljudshastighet.

Till X2 har man två stycken motroterande rotorer vilket ger en jämn lyftkraftsfördelning. Vid de högre fartera är tanken att rotorvarvtalet sänks för att inte att bladen skall färdas i överljudsfart i samband med att den påskjutande propellern skapar en större kraft för att driva helikopter framåt i högre hastigheter.

Among the innovative technologies the X2 TECHNOLOGY Demonstrator employs are:

  • Fly-by-wire flight controls
  • Counter-rotating, all-composite rigid rotor blades
  • Hub drag reduction
  • Active vibration control
  • Integrated auxiliary propulsion system

Källor: Ny Teknik, Rotor & Wing, Fligtglobal, Sikorsky