NEO är den nya generationens kit-helikopter som kommer till marknaden. NEO hade premiärvisning vid ILA 2008 för några veckor sedan. Än så länge är det endast en prototyp men kommer att genomföra sin jungfrufärd någon gång under denna sommar.

Det är beräknat att kit-helikoptern kommer att börja säljas om ett år och exporteras till alla länder runt om i världen. Det beräknade priset på kittet är 100 000 Euro.

Deras koncept

De har designat helikoptern utifrån olika perspektiv, inte enbart utifrån pilotens perspektiv, utan även tänkt på passageraren och personen som skall bygga kittet.  Utseendemässigt har målsättningen varit att skapa en väldigt ren design med rena ytor och ett aerodynamiskt utseende. Målsättningen följer även med när det gäller interiören. Det trebladiga rotorsystemet har de valt för att skapa en sån hög manöverförmåga som möjligt vilket skall ge piloten en flygupplevelse av första klass.

Prioriteringarna i utvecklingen är följande:

  • Vardagligt användande genom mångsidighet och en robust design
  • Hög prestanda, säker att flyga och lätt att manövrera
  • Ett överkomligt pris med låga driftkostnader
  • Inga specialkunskaper skall krävas för att kunna montera ihop helikoptern

NEO är en produkt av ett smart koncept. För att nå målen med konceptet är t.ex. byggsatsen modulärt uppbyggd vilket gör den billig och lätt att underhålla. Helikoptern är i stort sett byggd utav olika kompositmaterial som är motståndskraftiga mot utmattning.

Egenskaper/finesser

Flygkroppen är tillverkad av kompositmaterial och utgör grundstommen. Den består av 10 delar och tillverkas under enbart en process.

Kabinen är relativt stor och ger både pilot och passagerare gott om utrymme. De stora rutorna ger en god visuell sikt.

Instrumenten är simpla och endast de mest nödvändiga instrumenten finns installerade. Det är således lätt att hålla koll på dem.

Sätena är formade efter kroppen och bakom dessa finns det plats för bagage (400 liter).

Det trebladiga rotorsystemet skapar en mycket god manöverförmåga och eliminerar risken vid låga G-krafter. Bladen går att fälla ihop vid hangarering.

Istället för en traditionell stjärtrotor använder sig NEO av ett system de kallar JSC. Med denna design minskar man ljudnivån från helikoptern samt att det inte finns någon stjärtrotor som kan slå i något objekt.

Helikoptern drivs av en Japansk Wankel motor på 180 hk.

Specifikationer

Gross Weight: 640 kg / 1410 lb
Useful Load: 260 kg / 570 lb
Fuel Capacity: 120 L / 190 lb
Cruise Speed: 185 km/h / 100 kt
Maximum Speed: 220 km/h / 120 kt
Range: 550 km / 300 nm

Priset är beräknat till 100 000 Euro.

Summering

Jag tycker detta är en liten helikopter med tilltalande design. När jag var på ILA 2008 så fick jag chansen att kika lite närmare på den och det hade inte varit helt fel med en sådan i garaget. I stort så ser den väldigt mycket ut som en MD500. Till och med deras JSC system verkar vara en modifiering av MD’s NOTAR system. Tydligen har patenten gått ut för MD vilket möjliggjorde en egen variant för Björn Jung, ”youngcopter”, som ligger bakom NEO.  Själva kontrollerna och en styrspak centralt placerad är inte helt olikt en Robinson och prestandan är inte heller helt olikt en Robinson R22. Det hade varit riktigt kul att få provflyga en NEO i framtiden men frågan är om någon kommer att exporteras till Sverige. Att bygga en helikopter tar tid och jag misstänker att det är en hel del papper som måste stämma innan det är lagligt att flyga med den. Men hade jag haft några miljoner och gott om tid hade jag lagt en beställning direkt.

Bilder & Fakta: Youngcopter.com, flightglobal.com

Privacy Preference Center