Helikopterutbildning i USA

Att göra sin helikopterutbildning i USA är ett av många alternativ för att bli helikopterpilot. Du kan välja att göra hela helikopterutbildningen i USA eller kanske bara åka dit för att göra din hour building, det vill säga skaffa dig flygtimmar.

Vill du göra din helikopterutbildning i USA ska du vara medveten om att i USA tillämpas regler från Federal Aviation Administration (FAA), nämligen Federal Aviation Regulations (FAR). Här i Europa flyger vi än så länge med ett europeiskt regelverk som heter Joint Aviation Requirements (JAR) som styrs av Joint Aviation Autorities (JAA). I och med att det är skilda regelverk måste du bland annat genomföra tilläggsutbildning för att lära dig det europeiska regelverket om du gjort din helikopterutbildning i USA och vill flyga helikopter i Europa.

Vilken väg man skall gå beror helt på vilken situation man befinner sig i, både med tanke på ekonomin och den sociala biten. Fördelarna med att göra helikopterutbildning i USA är bland annat att det är ett spännande äventyr samt att man kan få ned utbildningskostnaden. Det är fortfarande billigt att flyga helikopter i USA jämfört med vad det kostar här i Sverige, grovt räknat så är priset per timme för en R22/S-300 två tredjedelar mot vad det kostar i Sverige.

Nedan listar jag tre olika alternativ för att bli helikopterpilot där hela eller delar av utbildningen genomförs i USA.

JAA CPL(H) i USA

Åk till en helikopterskola i USA som är godkända att utbilda enligt JAAs regelverk så du får ett certifikat som är giltigt i Europa. Ett bra alternativ om man har alla pengar som krävs för helikopterutbildningen samt då du kan göra all utbildning på runt ett år. I och med att du har utbildats enligt reglerna som gäller för Europa behöver du således inte göra någon tilläggsutbildning trots att du gjort din helikopterutbildning i USA.

Fördelarna med att välja denna utbildningsväg är att du från noll flygtimmar blir helt färdig kommersiell helikopterpilot på cirka ett år och att den praktiska utbildningen sker integrerat med den teoretiska biten. Dessutom så har du efter helikopterutbildningen ett europeiskt certifikat (JAA CPL(H)) så ingen tilläggsutbildning krävs när du kommer hem till Sverige igen.

Nackdelar är bland annat att du måste ha alla pengarna som utbildningen kräver samt en hel del pengar till levnadskostnader och boende. Har du familj så kan det kanske vara problem med att vara borta så länge som ett år, även om de kan hälsa på. Vill du ta med familjen och att även de ska bo i USA under din helikopterutbildning så underlättar det om du och din partner är gifta. En annan nackdel är att du inte ”lär känna” helikopterbranschen hemma i Sverige (om det nu är här du vill jobba). Visst är det fördelaktigt att ha flugit i det land man ska jobba i.

Hade jag börjat från noll och haft en stor hög med pengar som täckte alla kostnader för helikopterutbildningen hade jag med stor sannolikhet satsat på att gå denna väg idag.

FAA CPL(H) i USA

Gå en helikopterutbildning i USA och ta FAA CPL(H). Det finns många helikopterskolor i USA där du kan utbilda dig enligt FAR så det finns goda möjligheter på den fronten. När du har tagit ditt FAA CPL(H) samlar du lite flygtid så att du uppfyller JAAs timkrav, därefter åker du hem och läser den teoretiska delen för det kommersiella helikoptercertifikatet, genomför några timmars praktisk flygskolning och flyger därefter upp för ett JAA-certifikat.

Fördelarna är ungefär som i alternativet innan. Det vill säga att du under en relativt kort period läser allt från noll till att bli kommersiell helikopterpilot och även här ser jag själva resan och upplevelsen som en fördel. En annan fördel är att radiotrafiken är på engelska vilket underlättar om du vill flyga i ett annat land än Sverige i framtiden. Detta alternativ ger dig större möjlighet inför valet av helikopterskola.

Den stora nackdelen är dock att du måste genomföra tilläggsutbildning om du vill flyga i ett JAA-land då det är ett FAA-certifikat du får efter helikopterutbildningen i USA. Även här måste du ha en massa pengar sparade innan du åker iväg till USA och utbildar dig och det finns inga möjligheter att jobba under helikopterutbildningen (om du inte har ett green card).

JAA PPL(H) i Sverige, FAA (CPL) i USA

En tredje variant är att först börja helikopterutbildningen i Sverige med ett JAA PPL(H) samt läsa den kommersiella helikopterteorin för att sedan bygga timmar i USA, alternativt också ta ett FAA CPL(H). När du sedan uppfyller timkraven enligt JAR åker du hem till Sverige och skolar några timmar för att sedan flyga upp för ett JAA CPL(H).

Detta är det alternativ jag själv valt då det passat mig bäst och de fördelar jag ser med denna väg är att det finns möjlighet att jobba under delar av helikopterutbildningen. Den teoretiska utbildningen för PPL(H) kan du göra under en intensivkurs några veckor alternativt läsa några helger under en längre period. Det finns således möjlighet att ha ett normalt arbete under tiden man utbildar sig. Det brukar också vara möjligt att göra den praktiska helikopterutbildningen även på helger hos de flesta helikopterskolorna här i Sverige. Detta alternativ kräver inte att man måste vara borta i ett helt år utan på drygt tre månader bör du kunna samla tillräckligt med flygtid. En fördel med att ta ett FAA CPL(H) när man ändå är där och bygger timmar är att man då kan få reduktion i timkravet som finns på den praktiska skolningen när du ska flyga upp för ett JAA CPL(H). Detta resulterar i att du får ned utbildningskostnaden vilket såklart är positivt.

Den stora nackdelen som jag ser det är fortfarande att man måste ha en stor summa pengar innan man kan fara iväg till USA och genomföra sin hour building. Däremot som jag nämnde innan så finns ju möjlighet att jobba under tiden man tar sitt PPL(H) och kan då försöka spara pengar till den kommande helikopterutbildningen i USA. Har man inte pengarna så får man räkna med att det tar några år innan man kan åka iväg till USA.

Tankar om helikopterutbildning i USA

Det går inte att säga att ett alternativ är bättre än ett annat utan det beror helt enkelt på vilken situation man själv befinner sig i. Som vanligt är den ekonomiska biten oftast det största hindret vilket är tråkigt. Vad det än är och helikoptrar är inblandade blir priset alltid otroligt högt, ett pris man måste betala om man vill syssla med helikoptrar.

Att tänka på när du börjar leta information om helikopterutbildning i USA är att det tillkommer en hel del avgifter till både helikopterskola och stat. Du ska betala avgift för ansökan om visum, besök på den amerikanska ambassaden, registreringsavgift till helikopterskolan och så vidare. Dessutom bör du räkna med att helikopterskolan kan ta betalt för hyra av head set, fuel surcharge och pre-flight briefing som inte ingår i deras timpris för själva helikopterhyran.

Även om den totala kostnaden för utbildningen och omkostnader för att åka till USA blir samma som att genomföra hela helikopterutbildningen i Sverige hade jag ändå valt att åka till USA av den enkla anledningen att det är det riktigt äventyr!

Planerar du på att göra din helikopterutbildning i USA eller kanske redan har gjort den, lämna gärna en kommentar med hur din utbildningsväg kommer se/sett ut.

Filed Under: Utbildning

About the author: Webmaster och helikopterpilot med fokus på helikopterutbildning.
7 comments… add one
  • Morgan Göransson 10/09/2010, 14:02

    Hej,
    går det ta ett JAA IR- H i USA?

    Reply
    • BAC 10/09/2010, 14:12

      Hej,

      Idag finns det mig veterligen ingen helikopterskola i USA som utbildar för JAA IR-H. En flygskola hade säkerligen fått utbilda för JAA IR-H om de uppfyllde alla kraven enligt regelverket, att skolan sedan ligger i USA bör inte spela någon roll.

      Mvh Joel

      Reply
  • Axel 11/09/2010, 02:41

    Det finns inga budgetvarianter i Europa?

    Reply
    • BAC 11/09/2010, 18:02

      Priserna verkar sjunka i Sverige, Northern Helicopters säljer 100h för bara 2200SEK/h vilket blir samma pris som i USA nästan.

      Reply
    • Patrik 01/02/2011, 10:14

      Alex, Jag känner många som har gjort sin timbyggnad i usa, de flög över 100 timmar på så lite som 2 månader och betalade bara 185$ timmen vilket landar på ca 1280kr / h och då får du flyga med instruktör. och det är väldigt lätt att ordna FAA PPL om du har ett JAA PPL, bara lite pappers arbete som behöver göras.

      Om du är intreserad kan du kontakta mig på Patrik_tordahl@hotmail.com

      MVH Patrik

      Reply
  • tony 21/10/2010, 08:50

    hej …. du verkar kunna en hel del av regelverket…. känner du till någon helikopterpilot som har US cert i sverige som kan flyga en Hughes 269 ????
    Väldigt tacksamt om du kan skicka mig hans kontakt info
    min mail är real.pilot@hotmail.com Mvh Tony

    Reply
  • Martin 22/04/2013, 09:55

    Här var det inga färska kommentarer men provar ändå. Jag jobbar som tornkran förare och är 38 år är det för sent att skola om sig till h.pilot?

    Reply

Leave a Comment