Helikoptertekniker

För att kunna vara ansvarig för tekniskt underhåll på helikoptrar måste du vara certifierad helikoptertekniker. För att bli helikoptetekniker måste du gå en teknisk utbildning.

Idag finns det tre olika utbildningar till helikoptertekniker (B1.3/B1.4) här i Sverige. Två stycken civila samt en militär utbildning. De civila skolorna ger behörighet för att kunna få genomföra underhåll på civila helikoptrar. Det gör inte den militära utbildningen i dagsläget då Försvarsmaktens Tekniska Skola (FMTS) inte är EASA godkänd.

De tre skolorna som utbildar helikoptertekniker är:

  • Nordiskt FlygTeknikCentrum
  • Anders Ljungsteds gymnasium
  • Försvarsmaktens Tekniska skola

Nordiskt FlygTeknikCentrum (NFTC)

Nordiskt FlygTeknikCentrum ligger i Luleå och är en EASA godkänd skola. De samarbetar med flera företag inom flybranschen där delar av praktiken kan genomföras. De utbildar både flygmekaniker och flygtekniker med inriktning på allmänflyg, småflyg och helikopter. Läs mer om NFTC.

Anders Ljungsteds gymnasium

Anders Ljugsteds gymnasium har en nystartad KY-utbildning till helikoptertekniker. Då det är en Kvalificerad Yrkesutbildning (KY) har de goda kontakter med flygbranschen och bra möjligheter för att kunna göra den praktiska delen i utbildningen. Det är inte en EASA godkänd utbildning och därför genomförs examinationen av modulerna under ansvar av NFTC. Läs mer om KY-utbildningen på Anders Ljugsteds gymnasium.

Försvarsmaktens Tekniska skola (FMTS)

Det är på Försvarsmaktens Tekniska skola som alla blivande flygtekniker och helikoptertekniker inom Försvarsmakten läser sin utbildning. Skolan är inte EASA godkänd idag vilket innebär att eleverna inte får någon civil behörighet. Dock så arbetar skolan med att bli en godkänd EASA skola och utbildningsplanen är i stort sett identisk. Detta är idag en betald utbildning vilket är väldigt fördelaktigt. För att bli helikoptertekniker inom Flygvapnet skall du bland annat uppfylla de medicinska kraven för ett Medical Class 1 då du även kan bli färdmekaniker och vara en del i en besättning. Är du intresserad av att bli specialistofficer med inriktning på helikopter, gå till Helikopterflottiljen för mer information.

Moduler

De teoretiska modulerna som ingår i kurserna till att bli helikoptertekniker är följande:

  • Modul 1 Matematik
  • Modul 2 Flygteknisk fysik
  • Modul 3 Ellära
  • Modul 4 Elektronik
  • Modul 5 Digitalteknik
  • Modul 6 Materiallära
  • Modul 7 Underhållsteknik
  • Modul 8 Aerodynamik
  • Modul 9 Human Factor
  • Modul 10 Flyglagstiftning
  • Modul 12 Helikopter
  • Modul 15 Gasturbinmotor

Förutom den teoretiska delen i utbildningen till helikoptertekniker tillkommer även en omfattande praktisk del innan man blir certifierade som flygtekniker med inriktning på helikopter.

Min utbildning

Jag går idag utbildningen till helikoptertekniker på FMTS. För att bli helikoptertekniker läser man exakt samma ämnen/moduler som en blivande flygtekniker. Det som sedan krävs för att få jobba med helikoptrar är Modul 12 som är den helikopterspecifika modulen.

Eftersom ett EASA godkännande ligger ganska långt fram i tiden för FMTS har jag valt att försöka läsa civilt på distans på samma gång. Jag har skickat in en ansökan till NFTC och hoppas på att de kan genomföra en distansutbildning för de som är intresserade. Detta hade passat mig väldigt bra då jag kan tenta av examinationerna medans jag har kunskaperna färska i minnet från utbildningen från FMTS.

Jag ser hela teknikerutbildning som en stor merit även som helikopterpilot. På samma sätt ser jag min pilotutbildning som en merit då jag skall göra underhåll på helikoptrar. Det måste väl ändå vara en helikopteroperatörs dröm med en kombinerad helikopterpilot och helikoptertekniker?

Filed Under: Allmänt, Min teknikerutbildning

About the author: Webmaster och helikopterpilot med fokus på helikopterutbildning.
22 comments… add one
  • Markus 25/11/2008, 14:35

    Om man går den civila utb B1.3/B1.4 kan man då direkt blir Hkp tekniker i försvaret eller måste man gå i FMTS också ?

    Samt måste man vara specialist officer för det?

    Reply
  • J.Backlund 25/11/2008, 17:35

    Tjena!

    Är du civilt certifierad B 1.3 så kan du börja jobba direkt!

    Reply
  • Erik 02/04/2009, 20:29

    Hej! När tror du FMTS-utbildningen blir godkänd av EASA?

    Reply
    • BAC 02/04/2009, 22:27

      Om den nu blir det så ligger det ändå ganska långt fram i tiden. Skulle jag få gissa så tror jag tidigast om 10 år.

      Det är beror helt enkelt på så många faktorer så ingen vet i dagsläget med säkerhet. Men FMTS verkar i alla fall jobba med att bli EASA godkända så de kan utbilda tekniker med civila certifikat.

      Reply
  • Erik 06/04/2009, 10:41

    Ok. För det första väldigt intressant blogg du har! Har du lust att berätta hur det är att studera på FMTS? (jag kanske börjar där i höst).

    Reply
  • BAC 06/04/2009, 12:33

    Kul att du gillar sidan!

    Hur det är på FMTS… ja vad ska jag säga. Du har ju mat, boende och resor gratis. Betald utbildning… bara det är väl egentligen stora plus. Det ända du betalar är ju din egna tid. Som helikoptertekniker i Försvarsmakten kommer du inte ha speciellt bra betalt jämfört med den civila världen. Du måste även vara beredd på att ställa upp på internationella insatser. Men dessa saker vet du säkert om.

    Dagarna då vi har teoretiskalektioner går vi 0800-1600. 50%-60% av utbildningen är praktisk och då börjar vi en halvtimme tidigare.

    Vi skall även uppfylla FM FysS vilket innebär att vi skall ha fysisk träning varje vecka.

    Min årskull har inte haft det så bra då vi hamnat mitt emellan två utbildningssystem. Det nya systemet tror jag kommer bli bra. Annars så kan jag bara säga att tempot är ganska lugnt under utbildningen och de flesta klarar sig utan problem.

    Reply
  • Erik 13/04/2009, 21:24

    Okej, bra att det var mycket praktisk utbildning. Måste ni skriva några långtidskontrakt med försvaret?

    Har man chans alls att få ett civilt jobb på denna utbildning?

    Reply
  • BAC 13/04/2009, 21:45

    Du får inte någon typ av civila certifikat och du har således inte någon större nytta av utbildningen civilt.

    Som helikoptertekniker så skriver vi inte några långtidskontrakt utan det är som vilken anställning som helst.

    Reply
  • Pat 31/08/2009, 17:07

    Inte helt lätt att få arbete som tekniker idag tyvärr.. Arbetsgivare vill ha civilt cert, gärna B2 och gärna ett par godkända typkurser. Då pratar vi företrädesvis 2-motor kärror. Ett tekniker cert på en r22 är ungefär lika uppskattat som ett CPL på en kolvmotor Robinson.
    Själv har jag i byrålådan ett B2 cert med begränsning för glasscocpit på en enmotor turbin hkp som för 10 år sedan var den vanligaste typen. Nu är den helt ute.
    Rådet blir således att gå en civilt godkänd utbildning direkt, ta 2 typkurser med ett års mellanrum för godkänd praktik, och avsluta med en human factors kurs om du planerar att sticka utomlands. I staterna är ett europeiskt cert lika mycket värt som toa papper, men ett A&P kostar ett par tusen spänn, och fixas på 2 veckor.

    Lycka till! Världen ligger bara där och väntar!!!

    Reply
    • BAC 31/08/2009, 18:16

      Kul att få höra lite information om den biten Pat. Har du någon aning om hur lönerna ligger för nyblivna tekniker idag?

      Reply
  • Pat 01/09/2009, 11:18

    Ska du arbeta på ett litet företag i sverige och är ”rookie” så börjar nog dom flesta runt 18-20. Tillägg för varje typ i certet samt OB/skift tillägg tillkommer.
    Arbete i t.ex. mellanöstern med ”rätt” typer i certet t.ex. Bell 412 / 212 kan ge 50 och uppåt med mkt bra förmåner. Då får man förstås slita hårt oxå. 6 veckor på – 4 veckor av är vanligt. Ibland är boendet / transporter m.m. gratis. Verktyg håller man i normalfallet med själv.

    Det är inte helt nattsvart för en nybliven mek/tekniker. Patria Ostermans t.ex. skriker efter mekar för tungt underhåll och har många utländska contractors inhyrda för arbeten på 412:or.
    Seriösa bolag ger ”sina” tekniker en kurs inom ett par år. Man måste klämma lite på varandra först!
    Ett lite lustigt problem som dykt upp är att tillverkarnas typkurser inte godkänns av luftis (transportsstyrelsen) eftersom Bell och andra Amerikanska tillverkare saknar ett Europeiskt JAR 145 skoltillstånd!
    Svenska flygbolag som har detta kan alltså hålla en egen kurs, efter tillstånd från luftis, men tillverkarens egen duger ej! Idiosynkrasi kallas det visst 🙂
    Om Svenska luftis hade haft stake, hade dom löst detta problem gentemot Bryssel. Myndigheten är berömd för sin antika stelbenthet……

    Reply
  • Malin 01/10/2009, 00:48

    Hej om man läser till flygtekniker på FMTS och hellre vill bli helikoptertekniker går det att byta eller är det helt omöjligt? Hur går man tillväga om det är möjligt.

    Reply
    • BAC 02/10/2009, 14:32

      Hej!

      Visst är det möjligt. Det som skiljer B1.1 mot B1.3 är helikoptermodulen (Modul 12) som du då måste läsa. I övrigt är ju utbildningen den samma. Vill du byta förband måste du prata med din chef.

      Reply
  • Jerry Köhlström 23/10/2009, 00:58

    Hej. Dert finns en felaktighet i beskrivningen avHelikopterutbildningen på Anders Ljungsteds gymnasium. De samarbetspartners vi har är mycket riktikgt NFTC, och Flygteknik Technical Training ( FTT ) ,Nyköping. ACS samarbetar vi inte med i nuläget. / Jerry

    Reply
    • BAC 23/10/2009, 21:37

      Tack för informationen Jerry!

      Reply
  • Peo 25/12/2010, 23:21

    hej!
    Jag funderar på utbildning till helikoptertekniker och undrar hur mycket matematik det faktiskt är och vad modul 1 innehåll? Finns det någon lista att se närmare vad respektive modul handlar om och vad man läser?

    Reply
    • J.Bcklund 26/12/2010, 09:22

      Hej Peo,

      Självklart finns det en lista på vad som exakt ingår i varje modul. Jag får återkomma med en länk.

      Modul 1 är ungefär som Matematik C/D på gymnasiet skulle jag vilja påstå. Det är ganska grundläggande.

      Reply
  • Genis 02/03/2012, 07:15

    Hej
    Vill bara kommentera att beskrivningen angående Anders Ljungstedts gymnasium ovan är felaktig. Skolan är Easa godkänd för kategorierna A1,A2,A3,A4, B1.3 samt B1.4

    Reply
  • Kim 04/03/2012, 20:08

    Jag skulle vilja veta vad som är skillnad mellan att gå på teknikerutbildningen på anders ljusteds mot NFTC

    Reply
  • Matias 26/08/2013, 01:17

    Hej jag tänkte söka till den på Anders Ljungsteds gymnasium, jag undrar då om jag som har gått en EL-automations utbildning kan söka denna utbildning, skulle vara väldigt tacksamt.
    MVH

    Reply

Leave a Comment